תהליך העבודה

תהליך העבודה, או במילים אחרות "איך כותבים ביוגרפיה", הינו תהליך ארוך ומורכב המחייב בראש ובראשונה ניסיון ורגישות.
מדובר בתהליך קרוב ומרגש בין שניים, המספר והמראיין כותב הספר. התהליך הוא בן מספר שלבים המחייב "כימיה"  בין השניים.
המספר חייב להרגיש חופשי ופתוח כלפי המראיין, אי לכך המפגשים מתקיימים בביתו, וכך ירגיש כבתוך "חממה" מוגנת ובלתי מאיימת. הפתיחות שנוצרה מאפשרת התקרבות מתמדת לאורך תהליך העבודה. הסיפור המלווה לא אחת בצחוק או בדמע, הינו תוצר הקשר ההולך ונרקם בין השניים.

שלבי העבודה האופייניים בכתיבת ספר ביוגרפיה הם:

א.    "ביקור בית" בבית המספר לצורך היכרות, שיחה, הצגת דוגמאות ותאום ציפיות. לעיתים המספר רוצה כבר להתחיל את סיפורו, הלב נפתח אך מכשיר ההקלטה עדיין לא. בפגישה הבאה נתחיל….
ב.     סדרת מפגשים (משישה מפגשים ומעלה) בבית המספר. על בסיס "שלד" של תכנית מתוכננת מראש. במהלך הפגישות נשאלות שאלות על רקע,שורשים, ילדות, התבגרות, עשייה, קריירה, משפחה והחיים הבוגרים בגיל השלישי. המספר מנותב להשיב לשאלות, בקצב שלו, במטרה לדלות ממנו את מירב הפרטים החשובים והאותנטיים.
כל פגישה נמשכת כשעה וחצי – שעתיים ובה חווה המספר חוויה עמוקה של זיכרון, עד כי לעיתים מעלה דברים שטרם העז לספרם ולעתים לא זכר עד אותו הרגע. הכל מתועד ומוקלט ומהווה בסיס וחומר גלם לכתיבה.
ג.     תמלול החומר המוקלט בראיונות ועל בסיס זה ייכתב על ידי הסיפור הביוגרפי מראשיתו ועד עצם היום הזה. הטיוטה הראשונה מועברת למספר לצורך הערות תיקונים ותוספות אשר יתקוקנו על ידי ויועברו למספר כטיוטה שנייה. ייתכנו תיקונים נוספים, הכל על פי רצון המספר עד לשביעות רצונו המלאה.
ד.    איסוף משותף של חומרים גרפיים ויזואליים ומיונם. חומר זה כולל מכתבים, תעודות, קטעי עיתונות, תמונות ומסמכים, הכל בהתאם למצוי ברשות המספר/ת. חומר זה ישולב בטקסט במקומות המתאימים והראויים.
ה.     במידה שהלקוח מעוניין בכך, יבנה "עץ משפחה – אילן יוחסין" .
"גרף משפחתי " זה מתאר את שורשי המשפחה וקורותיה בעבר ועד התפתחותה בהווה. "עץ המשפחה" יופיע כסיכום לסיפור כולו.
ו.    קבלת אישור סופי לספר על ידי המספר והעברת קובץ הספר לבית הדפוס. דוגמא ראשונה יוצאת לאור ואף היא תעבור ביקורת ואישור סופי לפני ההוצאה לאור. כמות הספרים נקבעת על ידי הלקוחות.
ז.   מסירת הספרים למספר באופן אישי ופרידה ממנו. לעיתים מקיימת המשפחה השקה רשמית רבת משתתפים, ולעיתים נעשה הכול בחוג משפחתי מצומצם.

הערות עקרוניות

• ככותבת ספר ביוגרפיה , אני מלווה באופן אישי את כל תהליך כתיבת הספר והפקתו, מ"לידתו" ועד "יציאתו" לאוויר העולם. יש רק כתובת אחת לכל משאלה, בקשה או פנייה, והיא אני!
• חשוב להקשיב לרחשי הלב. ספר ביוגרפיה אינו מוצר צריכה תעשייתי הנקנה בסופרמרקט או אפילו בחנות ספרים. לכן מומלץ להתייחס לפרטים קטנים גם אם הם נראים שוליים לכאורה .
זהו פרויקט חיים משמעותי, אישי ובלעדי למספר, והוא נתפר בתפירה אמנותית למידותיו !.. זוהי אומנות הביוגרפיה – Bio Art.
• אין מחיר אחיד לספר ביוגרפיה טוב. המחיר הינו שקלול של כמות והיקף העבודה. הוא נקבע עקרונית בפגישה הראשונה תוך מתן הסתייגויות במידה שהיקף הספר עולה על המתוכנן.
עם זאת חשובה מכל היא שביעות רצונו של המספר – זהו שכרי העיקרי.
• מזל טוב, ספר חדש נולד , עוד סיפור חיים מרגש רואה אור. התרגשות גדולה וחוויה ענקית. ברכות עד 120, אפשר להרים גם כוסית לחיים!

בחירת כותב ספר ביוגרפיה

נקודת המפתח להצלחת פרויקט כתיבת ספר ביוגרפיה מותנית בבחירת כותב מתאים.
הפרויקט מבוסס, כאמור, על קשר בין מספר לכותב. כתיבת סיפור ביוגרפי הינו אחד הפרויקטים האישיים והחווייתיים של מספר וכדאי להבטיח כי  יופקד בידי כותב מיומן, מקצועי ורגיש, ומכאן החשיבות  למפגש הראשון בין השניים. הפעם מומלץ לא להתרשם רק מן המראה החיצוני של דוגמאות ספרי ביוגרפיה (למרות שיש להן ערך משלהן) אלא לחוש ב"כימיה" שנוצרה ובניצוץ שנדלק .
כדאי להתרשם מאופיו, סבלנותו ויכולת ההקשבה של הכותב וללכת אחרי "תחושת הבטן" בקבלת ההחלטה החשובה.
רצוי לעמוד על טיב הכשרתו ומקצועיותו של הכותב, מהידע הכללי שלו והבקיאות באירועים היסטוריים ובמאפייני אזורים שונים בעולם מהם הגיעו המספרים.
אין להתעלם כמובן מדוגמאות הספרים שהוצגו, לבחון את הספר עצמו, איכות הנייר, סגנון הכתיבה, העיצוב הגרפי ומידת האטרקטיביות של הספר לקוראים, בבחינת " לא לקנות חתול בשק".
כותב הביוגרפיה אמור לענות בנחת על כל שאלות המספר/ת או מי מבני משפחתו המשתתפים במפגש. עליו לגלות רגישות, התעניינות וסבלנות. התנהגות כזו תאפיין את אופי ורוח המפגשים הבאים.

עם סיכום הפגישה הראשונה, יוצאים השניים לפרויקט המשותף שלהם , כתיבת ספר ביוגרפיה.

 
לאה חורב - כתיבת ספורי חיים וספרי הנצחה

לאה חורב